Saya
belajar di tingkatan 2 di sebuah sekolah di Kuala Lumpur. Ibu dan ayah saya mengharapkan saya menjadi
pelajar yang cemerlang. Berbanding
dengan adik beradik saya yang lain, saya dianggap sebagai lemah. Ibu dan bapa saya sayang kepada adik beradik
yang lain tetapi bukan saya. Untuk
mendapat keputusan yang baik agar disayangi ayah dan ibu, saya telah meniru semasa di dalam peperiksaan. Mungkin nasib saya kurang baik, baru-baru ini
saya ditangkap meniru di dalam peperiksaan.
Selepas itu saya telah menjadi bahan perbualan rakan dan guru. Mereka menyindir, perli dan mengutuk
saya. Walaupun ibu bapa saya tidak
mengetahui akan hal ini tetapi saya takut mereka akan tahu dan teruklah saya nanti. Bagaimana saya dapat mengembalikan
kepercayaan kawan-kawan saya. Saya
berharap cikgu kaunselor dapat membantu saya.
Terima kasih.
Mohd
Fadhil, Kuala Lumpur
JAWAPAN
Meniru di
dalam peperiksaan merupakan perbuatan yang salah. Anda telah mendapat hukuman terhadap
perbuatan salah itu. Punca segala peristiwa yang berlaku adalah
disebabkan keinginan anda untuk disayangi ibu dan bapa anda kerana mereka ingin
melihat anda cemerlang dan berjaya dalam pelajaran. Hasrat ibu dan ayah anda agar anda berjaya
adalah murni. Hasrat anda juga murni
untuk berjaya di dalam pelajaran cuma cara anda untuk mendapatkan keputusan
terbaik itu sahaja yang salah. Dalam
hal ini ada 2 perkara penting yang boleh dipertimbangkan.
Pertama, setakat mana anda dapat menerima
hukuman yang anda terima dan kedua setakat mana anda dapat berusaha untuk
berjaya tanpa meniru. Ejekan kawan dan
sindiran merupakan hasil daripada salah laku yang telah anda lakukan. Setakat ini anda kena terima hasil kesilapan
yang telah anda lakukan tetapi dalam pada masa yang sama anda kena lihat apakah
yang perlu anda lakukan untuk mendapatkan kepercayaan rakan-rakan dan guru
semula. Anda kena fikirkan cara lain
untuk meningkatkan tahap prestasi pelajaran anda. Anda kena merancang bagaimana untuk mendapat
keputusan yang baik tanpa meniru rakan.
Sekiranya ibu bapa anda tahu tentang perkara yang telah berlaku apakah
yang perlu anda lakukan untuk menjamin bahawa perkara yang telah berlaku itu
tidak akan berulang kembali. Ibu bapa berhak
untuk memarahi perbuatan salah anak, dan anda sebagai anak mempunyai
tanggungjawab untuk membetulkan kesalahan tersebut dan membuktikan kepadanya
bahawa kesalahan itu tidak berulang lagi.
Perkara-perkara inilah yang boleh anda fikirkan untuk menebus kembali
kesilapan yang lalu dan pada masa yang sama berharap agar kawan-kawan dan guru
dapat mengembalikan semula kepercayaan mereka terhadap anda. Mohon keampunan
dari Allah dan mulakan usaha tingkah laku baru yang boleh menjurus kepada
kejayaan. Semoga ceria selalu.
Artikel
Selasa:
Sambungan…
Pengembangan
Diri: Belajar Untuk Kejayaan (Strategi Belajar Yang Sesuai)
Ramai pelajar yang belajar tetapi tidak mendapat
manafaat dari perkara yang mereka pelajari.
Perkara ini berlaku kerana pelajar tidak menggunakan strategi dan teknik
yang sesuai. Pada minggu-minggu yang
lalu anda telah didedahkan tip tentang peranan anda sebagai pelajar semasa anda
berada di sekolah dan di rumah. Tip pada
minggu ini adalah berkaitan dengan mengetahui strategi dan teknik membaca yang
berkesan dan sesuai bagi pelaksanaan pelajaran anda.
1. Teknik-teknik
Membaca
a.
Teknik
Scanning:
i.
Kelajuan
bacaan: Membaca secara cepat. Tidak membaca semua tetapi membuat pemilihan
topik, sub-topik, ayat, frasa atau perkataan tertentu.
ii.
Kegunaan:
Mencari perkara khusus, isi penting, definisi, peristiwa, nama dan
seumpamannya.
iii.
Bahan
sesuai : kamus, buku rujukan, buku teks, senarai, atlas.
b.
Teknik
Skimming:
i.
Kelajuan
bacaan: Membaca laju. Tidak membaca semua.
ii.
Kegunaan:
mencari idea penting, mencari perkaitan antara satu topik dengan topik yang
lain antara topik dengan sub-topik.
iii.
Bahan
sesuai: artikel, akhbar, buku fiksyen, novel, majalah.
c.
Teknik
Membaca Terperinci
i.
Kelajuan
bacaan: Membaca seluruh perkataan dengan teliti untuk memahami.
ii.
Kegunaan:
Mencari fakta, idea, perkaitan, makna.
iii.
Bahan
sesuai: Semua jenis bacaan.
2. Sistem
SQ3R
Sistem belajar dengan menggunakan
teknik SQ3R sangat berkesan. Ramai
pelajar yang telah berjaya menggunakan teknik ini.
a.
S=Survey (tinjauan) – Buat tinjauan atau penerokaan kepada
keseluruhan buku. Lihat dari aspek tajuk, isi kandungan, topik, sub-topik,
ilustrasi, peta, rajah, jadual yang ada di dalam buku tersebut. Tujuan agar
anda dapat mengenali keseluruhan isi buku tersebut.
b.
Q=Question (Tanya) – Beri perhatian kepada topik dan sub-sub
topik. Wujudkan soalan-soalan kepada
tajuk-tajuk dan sub-sub topik dalam buku tersebut. Soalan berdasarkan apa, siapa,
di mana, bila dan mengapa. Tentukan masa untuk anda membaca topik-topik
tertentu. Tujuan agar anda mengetahui isi kandungan buku itu.
c.
3R
= Read, Recite, Review (Baca, Sebut, Ulang
baca) – Baca dan beri tumpuan kepada topik secara teliti. Fahamkan isi-isi
penting. Selepas bacaan kali pertama baca sekali lagi dengan memberi
tanda-tanda kepada isi-isi penting seperti gariskan, bulatkan, hitamkan,
warnakan dan sebagainya. Sebutkan perkara yang anda telah baca dengan
menyebutkan semula agar anda akan dapat mengingat dan memahami. Sebutkan kepada
diri anda ataupun kepada rakan-arakan anda yang lain. Jika anda belajar berkumpulan ajar mereka apa
yang telah anda baca. Beritahu mereka apa yang anda faham. Jika anda berseorang
bercakaplah kepada diri anda tentang tajuk yang anda baca. Semak, lihat dan rujuk kembali perkara yang
telah anda baca dan fahami. Merujuk
kembali akan menguatkan lagi ingatan anda terhadap sesuatu yang telah anda
baca.
Bersambung
…
No comments:
Post a Comment