About Me

My photo
KL, WP, Malaysia
Lahir di Johor Baharu. Pendidikan awal dan menengah di Rembau dan Muar. Profesion sebagai pensyarah dan kaunselor. Kini menjawab pemasalahan orang ramai dan pelajar melalui laman web http://e-kaunseling2005.tripod.com dan http://ramlanhamzah.com Jika ada apa-apa pemasalahan yang ingin dikongsi secara profesional sila layari laman saya di atas. Boleh hubungi saya melalui ramlan2000@yahoo.com.

Thursday, August 11, 2011

Anak Saya Sakit Dan Tidak Bersekolah...

Sebulan lepas anak saya telah terlibat dalam kemalangan. Kedua-dua kaki dan tulang punggung patah. Kini dia terlantar di dalam wad hospital. Saya kena berulang alik dari rumah saya ke hospital untuk menjaga anak saya di hospital. Suami saya pemandu lori dan saya mempunyai dua orang anak lagi di rumah. Ini sangat merungsingkan saya. Mujurlah emak saya masih ada untuk menjaga anak-anak saya yang masih kecil yang tinggal di rumah. Yang menjadi masalah saya ialah tentang pembelajaran anak saya. Dia telah dua bulan tidak ke sekolah dan tahun ini dia akan menduduki peperiksaan PMR. Saya risau pelajarannya akan merosot. Bagaimanakah saya dapat membantu anak saya menghadapi peperiksaan sedangkan dia masih terlantar sakit di hospital. Saya harap kaunselor dapat membantu saya dalam hal ini. Terima kasih.
Rahayu, Terangganu
JAWAPAN

Terima kasih kerana menghubungi kami. Pertama saya ingin mengucapkan simpati terhadap kemalangan yang menimpa anak anda. Kedua saya merakamkan rasa kekaguman kepada anda kerana walaupun dalam keadaan yang sukar anda masih ingat dan pentingkan pelajaran anak anda. Seterusnya saya hargai usaha anda untuk mahu bersama-sama menemani anak anda di hospital. Usaha anda ini akan dapat memberi motivasi dan semangat kepada anak. Berkaitan dengan pemasalahan yang anda kemukakan ada 2 perkara penting yang anda nyatakan. Pertama anda merasa rungsing terhadap keadaan anak anda yang telah dua bulan berada di hospital sedangkan anak-anak anda yang lain kena dijaga oleh ibu anda. Kedua anda rungsing memikirkan tentang pembelajaran anak anda sedangkan pada tahun ini dia akan menghadapi peperiksaan yang besar. Alhamdulillah, ibu anda masih ada untuk menjaga anak-anak anda di rumah. Anak anda yang berada di hospital masih memerlukan anda untuk mendapatkan sokongan dan bantuan emosi anda. Berkaitan dengan masalah pelajarannya ada beberapa perkara yang anda boleh pertimbangkan. Pertimbangan ini berdasarkan keupayaan anda sendiri untuk melaksanakannya. Pertama anda boleh membawakan buku-buku teksnya ke hospital. Berdasarkan kepada sukatan pelajaran tingkatan tiga dan isi kandungan yang terdapat pada buku-buku teks tersebut mintalah anak anda mengulangkaji dan membuat latihan yang ada pada buku teks itu. Anda sendiri boleh membimbing untuk mengulangkaji pelajarannya. Anda juga boleh mendapatkan buku-buku latihan bimbingan menjawab soalan yang tidak berapa mahal harganya di kedai buku sebagai latihan untuk anak anda. Anda boleh menyemak jawapan yang ada pada buku latihan tersebut. Anda juga boleh berbincang dengan guru besar sekolah untuk mendapatkan bantuan sukarela guru-guru yang sanggup datang dan memberi latihan dan mengajar anak-anak anda di hospital. Anda boleh menceritakan masalah ini kepada guru besar dan keinginan dan hasrat anda terhadap pendidikan anak anda. Anda juga boleh mendapatkan bantuan dari badan-badan sukarela bukan kerajaan untuk mendapatkan bantuan tenaga pengajar untuk membimbing anak anda semasa di hospital. Anda juga boleh bertanyakan kepada kawan-kawan anak anda tentang kerja rumah atau latihan yang diberikan oleh guru. Pastikan bahawa anda telah berbincang dengan pihak hospital untuk memberi kebenaran kepada anda atau orang luar yang datang untuk mengajar anak anda. Jika anak anda tidak boleh bergerak dari katil anda boleh mengajarnya dari sebelah katilnya, jika anak anda boleh bergerak dan berjalan anda boleh membawanya ke tempat yang sesuai untuk dia mengulangkaji pelajarannya dengan lebih selesa. Semoga usaha anda yang mementingkan pendidikan anak-anak anda akan mendapat keberkatan dari Allah dan semoga Allah akan memberi kemudahan dan kejayaan kepada anak dan kepada anda sekeluarga. Semoga jawapan ini dapat membantu anda.

Artikel:

Pengembangan Diri: Bagaimana Anda Belajar Secara Sendirian

Pada musim peperiksaan yang lepas ramai pelajar masih e-mel saya bertanyakan tentang tip-tip bagaimana belajar dalam waktu kritikal, maksudnya belajar pada saat-saat akhir waktu peperiksaan. Sering kali saya menasihati bahawa belajar di saat-saat akhir akan mengundang risiko yang tinggi. Belajar perlu bermula dari awal tahun secara konsisten. Ulangkaji juga perlu dilakukan lebih kerap. Lebih kerap anda mengulangkaji lebih biasa anda dengan subjek yang tersebut dan anda akan menjadi lebih mahir. Walau bagaimanapun pada minggu ini diberikan tips bagaimana anda boleh mendapat manafaat terhadap apa yang anda pelajari .

1. Membaca Dalam Jangka Waktu Pendek Tetapi Selalu.

Kajian menunjukkan belajar atau membaca buku dalam waktu yang lama akan membosankan anda. Anda juga akan mengantuk dan keletihan. Kaedah yang paling baik ialah membaca 10 minit rehat 5 minit dan ulangi proses itu mengikut keselesaan anda. Otak yang terlalu lama bekerja akan keletihan dan ia memerlukan rehat. Waktu rehat itu akan menjana kesegaran otak semula. Minda anda akan berfungsi dengan baik apabila otak segar.

2. Ambil Waktu Untuk Berehat Jika Tiada Mood.

Anda mungkin memerlukan sehari atau dua hari rehat dari belajar. Ada pelajar yang berasa bersalah jika tidak belajar walaupun satu hari. Anda tidak perlu gusar jika anda langsung tidak ada mood untuk mentelaah dalam sehari dua. Jika anda rasa tidak ada mood lebih baik anda terus rehatkan minda anda dengan melakukan kerja-kerja lain. Jika anda memaksa diri anda untuk belajar maka anda akan menjadi lebih stres.

3. Apabila Anda Belajar Perkara/Tajuk Baru Buat Ulangkaji Secepat Mungkin.

Perkara-perkara baru yang anda pelajari perlu diulangkaji secepat mungkin. Ulangi dan cuba ingati setiap fakta dan huraiannya. Lagi cepat anda mengulangkaji lagi kuat lekatan ingatan anda terhadap isi kandungan yang anda baca. Perkara ini akan memudahkan anda mengait dan mengingatkan isi kandungan pelajaran pada masa akan datang.

4. Belajar Dari Perkara Mudah Kepada Yang Lebih Susah.

Proses belajar secara fitrahnya adalah mengikut susunan dari yang mudah kepada yang sukar, dari yang dekat kepada yang jauh, dari yang senang kepada yang susah. Jika anda menggunakan prinsip ini anda akan membiasakan diri anda dengan bermula dari fakta yang penting atau tajuk utama menjurus kepada huraian terhadap fakta atau sub tajuk. Biasakan diri anda dengan fakta-fakta yang jelas dan konkrit dan yang mudah anda fahami. Selepas itu barulah anda mentelaah perkara-perkara yang lebih abstrak.

5. Tentukan Matlamat Yang Munasabah.

Ramai pelajar kecewa apabila pelajar tiada langsung matlamat ataupun menetapkan matlamat terlalu tinggi. Pelajar yang tiada matlamat akan berusaha secara tanpa arah dan tujuan. Mereka akan cepat berasa bosan dan kecewa. Pelajar yang menetapkan matlamat terlalu tinggi tidak pernah merasa dan mencapai kejayaan. Akhirnya mereka juga akan kecewa. Untuk menetapkan matlamat lihat pencapaian diri semasa, berdasarkan pencapaian itu barulah ditetapkan matlamat yang boleh dijangka dan dapat dicapai. Usahakan matlamat yang anda tetapkan itu sehingga berjaya. Anda juga perlu dapat membezakan matlamat jangka panjang dan matlamat jangka pendek. Perkara ini telah dijelaskan di dalam artikel terdahulu.

Bersambung …

No comments:

Post a Comment