About Me

My photo
KL, WP, Malaysia
Lahir di Johor Baharu. Pendidikan awal dan menengah di Rembau dan Muar. Profesion sebagai pensyarah dan kaunselor. Kini menjawab pemasalahan orang ramai dan pelajar melalui laman web http://e-kaunseling2005.tripod.com dan http://ramlanhamzah.com Jika ada apa-apa pemasalahan yang ingin dikongsi secara profesional sila layari laman saya di atas. Boleh hubungi saya melalui ramlan2000@yahoo.com.

Thursday, August 11, 2011

Saya Cuba Dipengaruhi Ke arah Kejahatan....


Saya sedang belajar dalam tingkatan 3 di sebuah sekolah menengah kebangsaan di Muar Johor. Masalah saya ialah saya berada di dalam kelas yang agak belakang. Keputusan peperiksaan saya tidak berapa baik pada tahun lalu disebabkan saya selalu tidak hadir ke sekolah sebab sering sakit dan demam. Lantaran itu saya telah ditempatkan di dalam kelas yang belakang. Masalah saya sekarang ini ialah saya tidak dapat belajar dan tidak dapat menumpukan perhatian kepada pengajaran guru kerana kawan-kawan di dalam kelas ini selalu bising dan tidak mahu menumpukan kepada pelajaran. Kawan-kawan dalam kelas ini juga sering menganggu saya dan sering mengajak saya melakukan perkara-perkara yang negatif seperti ponteng, merokok, bercakap lucah dan melawan guru. Saya khuatir saya terpengaruh dengan mereka. Bagaimanakah cara saya dapat menjauhkan diri dari perkara-perkara negatif. Harap tuan dapat memberi nasihat kepada saya. Terima kasih.
Moor Town, Johor.
JAWAPAN

Anda risau jika anda terpengaruh dengan rakan-rakan yang negatif yang berada di dalam kelas anda. Tahniah kerana anda telah cuba menjauhkan diri dari dipengaruhi oleh mereka. Memang sukar untuk melindungi diri dari dipengaruhi jika anda tidak mempunyai sikap dan semangat yang teguh.
Ada 3 perkara yang boleh anda analisa dan fikirkan tentang bagaimana anda dapat menjauhi dari perkara-perkara negatif tersebut dari dapat mempengaruhi anda. Pertama, analisa dan fikirkan batas pergaulan anda dengan kawan-kawan anda di dalam kelas. Kedua analisa dan memahami perkara-perkara yang positif yang boleh menjadi teladan dan perkara-perkara negatif yang anda jadikan sempadan di dalam kehidupan anda. Ketiga, analisa dan fikirkan persoalan bagaimana anda dapat menghalang perkara negatif mempengaruhi kehidupan anda. Dari aspek pergaulan semua orang memerlukan rakan dan sahabat. Anda sebagai seorang pelajar tidak terkecuali untuk bercampur dan bergaul dengan rakan-rakan di dalam kelas anda. Cuma anda perlu pandai dan bijak bergaul dengan mereka. Saya teringat kepada pepatah Melayu yang mengatakan “buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali-kali”. Anda boleh berkawan cuma anda perlu menyedari batasan di antara yang dibolehkan dengan yang diharamkan. Anda juga boleh menilai perkara-perkara yang dikatakan baik dan perkara-perkara yang tidak baik. Jika anda telah kenal dan dapat menilai yang mana baik dan yang mana buruk bermakna anda telah berhati-hati terhadap sesuatu perkara itu. Selama mana anda berhati-hati dengan perkara tersebut selama itulah anda akan berada di dalam zon yang selamat. Untuk menghalang perkara-perkara buruk berlaku kepada diri anda, anda boleh melihat sesuatu itu dari aspek sebab dan akibat sesuatu perkara. Minda yang Allah berikan kepada manusia mampu untuk mempertimbang dan memikirkan sebab dan akibat sesuatu perkara itu. Contohnya jika ponteng kelas itu akan mendatangkan risiko yang sangat negatif kepada diri anda maka tidak perlulah anda mencubanya. Jika merokok itu boleh mendatangkan kesan yang sangat buruk kepada manusia dan keturunannya mengapa mesti dicuba. Jika anda mampu untuk berfikir dan memikirkan sebab dan akibat sesuatu perkara maka anda akan lebih bersedia untuk berhadapan dengan segala bentuk cabaran. Semoga anda berjaya.


ARTIKEL:

Pengembangan Diri:
Bagaimana Anda Dapat menghindarkan Diri Anda dari Dipengaruhi Oleh Perkara Negatif

Ramai pelajar yang datang berjumpa saya untuk berbincang tentang masalah personal mereka. Antara perkara yang dibincangkan ialah berkaitan dengan bagaimana untuk mengelak dari terpengaruh perkara yang negatif. Kebanyakan pelajar menganggap perkara yang negatif lebih teruja untuk dicuba tetapi apabila telah dicuba ia sukar untuk dilupa. Oleh itu pelajar mesti lebih bersedia agar diri tidak terjebak dengan perkara negatif yang mengujakan dan penuh “thrill”. Antara tips yang boleh saya kongsikan dengan pelajar minggu ini ialah bagaimana anda harus tidak terpengaruh dengan tingkahlaku negatif tersebut.

1. Jadilah diri anda sendiri

Anda adalah apa yang anda fikirkan. Pemikiran, perasaan dan perlakuan anda itu adalah anda sebenarnya. Di dalam kehidupan ini anda mempunyai banyak pilihan. Semua pelajar inginkan kejayaan dan kebahagiaan termasuklah diri anda. Anda mesti tahu apa kemahuan anda. Ikutilah kemahuan itu berdasarkan pertimbangan yang wajar dan waras. Jika anda tahu apa yang anda mahu maka dengan sendirinya anda akan menolak elemen yang negatif yang boleh menganggu cita-cita dan matlamat hidup anda.

2. Pilih rakan yang mempunyai kualiti positif

Kebanyakan pelajar akan berada di dalam kumpulan pilihannya. Jika anda berada di dalam kumpulan pelajar yang tiada mempunyai motivasi untuk belajar maka anda juga akan mengikut rentak mereka. Jika anda berada di kalangan kumpulan pelajar yang mempunyai kecendrungan untuk bersaing dan berjaya anda juga akan turut serta untuk bersaing dan berjaya.

3. Dengarkan kata-kata ibu bapa anda

Ibu dan bapa merupakan manusia keramat bagi setiap anak. Kasih sayang mereka terhadap anak-anak adalah tanpa bersyarat. Doa dan harapan mereka sangat tinggi terhadap kejayaan dan kebahagiaan anak-anak. Tidak ada ibu bapa yang inginkan anak-anaknya kecundang di dalam hidup. Oleh itu dengarlah kata-kata dan segala nasihat dari mereka. Mudah-mudahan anda akan mendapat rahmat dan berkat.

4. Bersikap Tegas dan Kawal Diri

Anda tahu apa yang anda inginkan di dalam hidup anda. Anda juga tahu perkara buruk dan baik sebagai cabaran dan ujian di dalam kehidupan. Anda juga sedar bahawa anda mempunyai kemampuan untuk memilih perkara yang benar dan perkara yang salah. Anda juga sedar tentang akibat jika anda memilih perkara yang salah. Oleh itu anda sedar tentang kemudharatan terhadap sesuatu perkara yang negatif. Anda bertekad untuk tidak mahu mencuba dan tidak mahu melakukan sesuatu yang boleh merosakkan diri anda sendiri.

5. Anda tidak boleh mengubah persekitaran tetapi anda boleh mengubah pemikiran anda

Sebagai kesimpulan anda perlu menyedari bahawa andalah yang menentukan arah hidup anda sama ada ke arah kejayaan atau kegagalan. Kejayaan dan kegagalan adalah pilihan anda sendiri. Cabaran, ujian dan masalah adalah asam garam hidup. Jika anda membiarkan persekitaran mengubah hidup anda maka anda akan menjadi seorang yang cepat berputus asa. Jika anda berserah kepada takdir semata-mata bermakna anda tidak membawa apa-apa perubahan kepada diri anda, tetapi jika anda berusaha dengan gigih dengan kudrat yang ada dan kemudian memohon dan berdoa kepada Allah di atas usaha yang anda telah lakukan, maka anda telah berada diambang kejayaan.

No comments:

Post a Comment