mencemburui saya sehinggalah mereka meminggirkan saya setiap kali kami membuat perbincangan dan pembentangan. Saya tidak pernah berbuat jahat dengan mereka. Lazimnya saya sering bersendirian kerana tiada siapa mahu berkawan dengan saya. Peliknya, mereka akan berbuat baik dengan saya apabila tiba minggu-minggu persediaan menghadapi peperiksaan kerena mereka meminta saya mengajar mereka pelajaran yang mereka kurang faham. Saya bukanlah orang yang kedekut ilmu, walaupun mereka menyingkirkan saya saya tetap mengajar kepada mereka dengan hati yang terbuka, tetapi selepas tamat sahaja minggu belajar atau selesai peperiksaan, mereka masih tidak dapat menerima saya sebagai kawan mereka. Apa salah saya tuan kaunselor? Takkanlah disebabkan kejayaan saya dalam pelajaran mereka tidak boleh menerima saya. Adakah mereka akan menerima saya apabila saya merosot di dalam pelajaran atau mereka suka melihat hubungan saya dengan guru renggang? Saya tidak faham mengapa perkara ini terjadi di dalam hidup saya. Adakah saya perlu berpindah? Saya sangat berharap agar tuan kaunselor dapat membantu saya dalam hal ini. Ellyza Ismail, Seremban.
JAWAPAN
Melalui pernyataan
anda dapat saya fahami bahawa anda merupakan pelajar cemerlang di sekolah dan
anda juga mempunyai perhubungan yang baik dan rapat dengan guru-guru anda. Namun begitu terdapat beberapa perkara yang
merungsingkan anda sehinggakan anda keliru terhadap nilai sebuah persahabatan
dengan rakan-rakan anda.
Perkara
yang menjadi pokok persoalan anda sekarang ialah anda bingung memikirkan sikap
rakan-rakan anda yang hanya berkawan dengan anda mengikut musim
peperiksaan. Senario yang berlaku
sekarang ialah anda sering membantu mengajar rakan-rakan apabila musim
peperiksaan semakin hampir tetapi setelah selesai musim peperiksaan kawan-kawan
yang anda tolong tadi masing-masing menjauhkan diri dari anda. Perkara ini membuatkan anda mempunyai
persepsi bahawa mungkin mereka meminggirkan anda disebabkan oleh kecemerlangan
anda di dalam peperiksaan dan hubungan rapat anda dengan guru. Anda juga telah membuat suatu rumusan persepsi
bahawa kemungkinan apabila anda tidak cemerlang di dalam peperiksaan dan tiada
lagi hubungan baik dengan guru maka adakah kawan-kawan ini akan merapati anda? Persepsi anda ini boleh kita analisis dan renungkan
bersama. Cuba anda renungkan pertanyaan
ini. Adakah berbaloi bagi anda mempunyai
rakan yang inginkan anda lingkup dalam pelajaran dan adakah berbaloi bagi anda
mempunyai rakan yang gembira jika anda tidak mempunyai hubungan yang baik
dengan guru-guru kesayangan anda? Adakah
berbaloi jika anda mempunyai rakan yang hanya inginkan ilmu anda tetapi bukan
diri anda? Anda fikirkanlah tentang itu.
Seperkara lagi anda boleh melihat dan renungkan perkara yang ada di
dalam diri anda sendiri. Apakah agaknya
faktor lain yang menyebabkan rakan-rakan anda menolak anda dari berkawan dengan
mereka? Persoalan ini memerlukan anda
melihat kepada corak perhubungan, sikap, cara gaya, tingkah laku dan bagaimana
interaksi anda dengan mereka. Mungkin
anda tidak menyedari bahawa ada perkara yang membuatkan mereka kurang selesa
untuk bergaul dengan anda. Kemungkinan
anda mahir di dalam menyampaikan ilmu tetapi kurang mahir dalam aspek
berinteraksi dengan mereka. Semua ini
merupakan andaian yang boleh anda lihat dan fikirkan yang mungkin wujud di
dalam diri anda. Sesungguhnya anda lebih
memahami diri anda lebih dari orang lain mengenali diri dan kehendak anda.
Selain
dari itu perkara yang boleh anda pertimbangkan ialah anda boleh memberitahu
mereka tentang hasrat anda untuk bersahabat dengan mereka secara
berterusan. Mungkin anda boleh berterus
terang dengan mereka tentang hasrat anda ingin menjalin perhubungan yang baik
dengan mereka di samping boleh berbincang tentang pelajaran pada bila-bila masa
yang diperlukan. Penerokaan ini penting
untuk melihat sejauhmana keinginan mereka untuk berkawan dengan anda dan
setakat mana anda dapat memahami perkara-perkara yang perlu ada sebagai syarat
anda berkawan dengan mereka. Akhirnya
anda boleh mempertimbangkan sendiri sama ada berbaloikah anda bersahabat dengan
mereka atau sebaliknya. Semoga anda
dapat renungkan dan dapat bertindak mengikut keselesaan anda.
Artikel Selasa:
Pengembangan
Diri: Bagaimana Anda Mendapatkan Rakan
Ramai pelajar yang mengadu tentang perhubungan
dengan rakan sebaya. Tidak kurang juga
pelajar yang melahirkan perasaan kurang senang dan kecewa terhadap tahap
perhubungan mereka. Ada pelajar yang
tidak dapat menjalin perhubungan dengan baik dan ada juga pelajar yang tidak
dapat mengekalkan perhubungan dengan lebih lama. Artikel pada minggu ini memberikan panduan
dan tips kepada pelajar bagaimana untuk mendapatkan rakan dan dapat mengekalkan
perhubungan dengan mereka.
1.
Perhatikan pelajar
yang boleh dijadikan rakan.
Tidak semua
orang sesuai dengan anda. Setiap orang
mempunyai ciri perwatakan dan tret personaliti yang tertentu termasuklah diri
anda. Sudah tentu anda mempunyai cita
rasa tersendiri untuk memilih pelajar yang mana yang sesuai dengan jiwa anda. Untuk memilih rakan, anda perlu bermula dari
yang dekat dengan diri anda. Di dalam
kelas mestilah ada pelajar yang duduk
bersebelahan, di hadapan atau di belakang anda. Mereka ini berpotensi menjadi rakan baik
anda. Selepas itu barulah anda meneroka
ke tempat yang lebih jauh seperti kelas bersebelahan, mereka dari sekolah yang
berlainan ataupun rakan yang ditemui melalui ruang sosial seperti Facebook,
Twitter, Netlog dan seumpamannya.
2.
Mengenali rakan
kepada rakan anda
Persahabatan
boleh berlaku dalam bentuk jaringan atau “network”. Rakan yang memperkenalkan kepada anda
rakannya merupakan peluang yang terbaik untuk anda berkenalan dengan sahabat
baru ini. Melalui rakan anda, anda boleh
mengenali dia dan dia juga boleh mengenali anda melalui rakan anda. Secara tidak langsung persahabatan anda akan
menjadi berganda melalui rakan-rakan anda yang lain.
3.
Ringan Mulut dan
Kemahiran Mendengar
Orang yang ramai
kenalan biasanya ringan mulut. Ada
perkara yang ingin diceritakan, ada perkara yang ingin disampaikan. Kehadiran orang yang ringan mulut biasanya
tidak akan menyuramkan suasana dan keadaan.
Mereka sentiasa ada idea untuk menyatakan sesuatu dan ada perkara yang
ingin ditanyakan. Di samping ringan
mulut anda juga perlu ada kemahiran mendengar agar rakan anda dapat
menyampaikan dan meluahkan perasaan mereka.
Persahabatan yang baik ialah apabila berlakunya komunikasi dua hala di
antara pendengar dengan pengucap.
4.
Ajak Rakan Anda
Melakukan Aktiviti Bersama
Ramai kawan
tidak semestinya anda boleh bekerjasama dengan mereka. Anda perlu melakukan aktiviti bersama. Ajak mereka berbual, berbincang dan
menjalankan aktiviti bersama-sama.
Kemungkinan anda boleh mengajak kawan-kawan untuk belajar berkumpulan,
atau bertukar-tukar maklumat. Anda juga
boleh mamanfaatkan teknologi komputer seperti berbincang dengan menggunakan
facebook, twitter, myspace dan seumpamanya.
5.
Kenali diri dan
keluarga rakan anda
Jika anda
hanya mengenal nama rakan anda, bermakna anda hanya mengenali rakan anda secara
luaran sahaja. Bentuk perhubungan luaran
tidak dapat bertahan lama. Bentuk
persahabatan untuk jangka panjang memerlukan anda mengenali rakan lebih
daripada hanya mengenali namanya. Anda
perlu tahu nama, alamat, tarikh dan tempat lahir, alamat, hobi, bilangan dan
nama-nama adik beradik dan seumpamanya.
6.
Selalu berhubungan
Menghubungi dan
dihubungi merupakan perkara yang perlu di dalam sesebuah persahabatan. Mewujudkan dan meneruskan perhubungan boleh
dilakukan di dalam pelbagai bentuk seperti melalui telefon, e-mel, chat, MSN dan
seumpamannya. Ciri-ciri rakan yang baik
ialah sentiasa ingin membina jalinan persahabatan yang mesra dan berkekalan.
No comments:
Post a Comment