Saya belajar di tingkatan 4 sekolah
menengah di Perak. Saya agak kecewa
dengan guru biologi dan guru Matematik Tambahan. Cara mereka mengajar membuatkan saya
bosan. Cikgu biologi saya asyik berleter
tentang pelajar di dalam kelas. Sebelum
mengajar biasanya dia akan berleter panjang.
Banyak masa dibuang dengan berleter sahaja. Kadang-kadang kami tidak melakukan apa-apa
kesalahanpun tetapi cikgu asyik sahaja cuba mencari masalah kami. Cikgu matematik tambahan pula sangat garang
di dalam kelas. Kami sekelas terpaksa
memendam perasaan sahaja. Saya rungsing
dan takut sekiranya kefahaman terhadap mata pelajaran ini akan bertambah
lemah. Saya khuatir keputusan
peperiksaan SPM saya akan terjejas.
Rosalinda,
Ipoh Perak.
Saya simpati terhadap masalah yang
anda hadapi. Lebih-lebih lagi tahun
hadapan anda akan berhadapan dengan peperiksaan yang besar. Mujurlah anda tersedar dan dapat mengesan hal
ini dari awal moga-moga dalam ruangan ini dapat kita sama-sama berkongsi untuk
membetulkan keadaan dari menjadi semakin lebih parah.
Memang tidak sepatutnya
guru bertindak tidak profesional di dalam proses pengajaran dan
pembelajaran. Guru telah dibekalkan
dengan pelbagai ilmu kaedah mengajar dan guru juga telah maklum tentang
psikologi pelajar baik dari sekolah rendah mahupun menengah. Namun tidak semua guru tidak profesional di
dalam menjalankan tugas-tugasnya sebagai pendidik, hanya segelintir yang kurang
bermotivasi untuk mendidik secara jujur, ikhlas dan bertanggungjawab. Malangnya anda adalah pelajar yang
dipertemukan dengan guru yang sebegini.
Ada dua perkara yang penting di sini.
Pertama, anda sebagai pelajar seharusnya mempunyai matlamat tertentu
untuk dicapai. Sudah tentu anda
mempunyai sasaran dan cara bagaimana untuk mendapatkan sasaran tersebut. Pengajaran guru di dalam kelas merupakan
salah satu cara bagaimana anda harus mendapatkan sasaran yang anda
inginkan. Namun, terdapat banyak lagi
cara lain yang boleh anda beri fokus seperti membuat ulangkaji, mentelaah
pelajaran secara berkala dan berulang,
mengadakan kumpulan perbincangan,
mendapatkan sokongan dari guru-guru lain yang komited dan yang mempunyai
pelbagai kepakaran, dan seumpamannya.
Memang benar guru yang mengajar anda sepatutnya mengajar dengan betul
dan anda seharusnya mendapat manafaat darinya, tetapi jika ini tidak terjadi anda kena memikirkan
alternatif lain untuk mendapatkan bahan belajar. Jika anda terlalu memberi tumpuan kepada
kelemahan guru tersebut, maka anda akan kerugian masa untuk memikirkan hal-hal
yang seperti itu. Adalah lebih baik jika
anda proaktif dan teruskan usaha mencari
jalan bagaimana anda dapat meningkatkan kefahaman terhadap mata pelajaran
biologi dan matematik tambahan. Untuk
membetulkan sikap guru yang seperti ini bukan kerja yang mudah. Ia memerlukan guru itu sendiri yang sedar
terhadap kelemahan dan kesilapan dirinya.
Tidak salah jika anda dan rakan-rakan berdoa agar guru itu sedar dari
kesilapannya dan membetulkan keadaan tersebut.
Pada masa yang sama anda harus berusaha dengan lebih gigih untuk
memastikan bahawa anda membuat ulangkaji dan berbincang dengan rakan agar
pelajaran anda tidak ketinggalan jauh. Semoga
anda dapat menguatkan azam dan semangat untuk mendapatkan ilmu dengan pelbagai
cara.
No comments:
Post a Comment