About Me

My photo
KL, WP, Malaysia
Lahir di Johor Baharu. Pendidikan awal dan menengah di Rembau dan Muar. Profesion sebagai pensyarah dan kaunselor. Kini menjawab pemasalahan orang ramai dan pelajar melalui laman web http://e-kaunseling2005.tripod.com dan http://ramlanhamzah.com Jika ada apa-apa pemasalahan yang ingin dikongsi secara profesional sila layari laman saya di atas. Boleh hubungi saya melalui ramlan2000@yahoo.com.

Thursday, August 11, 2011

Saya hilang kepercayaan dengan kawan-kawan ...

Saya pelajar di sebuah sekolah menengah. Saya mempunyai ramai kawan tetapi akhir-akhir ini saya mula hilang percaya kepada kawan-kawan saya. Perkara ini bermula apabila saya merasakan mereka tidak ikhlas berkawan dengan saya. Sebagai contoh saya mempunyai seorang kawan yang saya kenali hampir 6 tahun sejak bermula dari sekolah rendah lagi. Saya sering berbincang dan berbual perkara-perkara yang berkaitan dengan pelajaran. Tetapi pada suatu hari saya dapati dia menghadiri kelas tuisyen tanpa memberitahu saya. Apabila saya bertanya, dia cuba mengelak dari memberi jawapan yang sebenarnya. Satu peristiwa lagi pada awal tahun ini ada seorang kawan saya tidak memberitahu saya tentang seminar motivasi yang dihadirinya. Akhirnya saya rasa bahawa kawan-kawan saya hanyalah ingin menggunakan saya dan tidak mahu berkongsi maklumat jika maklumat itu penting kepada saya. Sekarang saya tidak mahu mempercayai sesiapa lagi. Adakah perasaan dan tindakan saya itu betul? Tetapi ada masa saya rasa bersalah. Saya sungguh keliru. Harap tuan dapat bantu saya.

Keliru dan terganggu, Seremban

JAWAPAN

Salam, semoga anda ceria dan berbahagia selalu. Selepas meneliti pemasalahan yang anda bawa pada minggu ini, saya dapat rasakan betapa beratnya perasaan anda menangani isu ini. Marilah kita sama-sama memikirkan perkara yang telah berlaku dan mempertimbangkan sama ada perasaan dan keputusan yang anda ambil itu betul ataupun tidak. Sejak dari sekolah rendah lagi anda telah berkawan dengan sahabat-sahabat anda. Enam tahun bukanlah masa yang singkat. Mungkin anda telah berkongsi berbagai pengalaman suka dan duka bersama dengan rakan anda itu. Memang adat berkawan mesti ada pasang dan surut, turun dan naiknya. Kini anda sedang berhadapan dengan satu isu di mana anda merasakan diri anda telah dibohongi dan anda merasa bahawa rakan anda telah tidak berlaku jujur dengan anda. Dua peristiwa yang berlaku tersebut membuatkan anda sangat berkecil hati dan anda seolah-olah tidak mahu lagi berkawan dengan sesiapa. Anda berhak untuk mengambil apa saja keputusan yang anda fikirkan. Sebelum keputusan diambil anda perlu memikirkan adakah keputusan anda itu betul dan rasional? Cuba renungi persoalan-persoalan ini. Adakah sahabat anda perlu memberitahu anda tentang tuisyen dan seminar motivasi yang dihadiri? Adakah anda merasakan satu kewajipan bagi sahabat anda untuk memberitahu anda apa jua yang dilakukannya khususnya di dalam bidang-bidang berkaitan pelajaran? Tidakkah anda juga boleh menghadiri tuisyen jika anda mahu tanpa memberitahu rakan-rakan anda? Tidakkah anda juga boleh menghadiri mana-mana kursus atau seminar motivasi tanpa memberitahu atau mengajak rakan-rakan anda? Jika apa sahaja aktiviti yang anda ceburi dan anda memberitahu rakan anda tentangnya bukankah itu pilihan anda sendiri untuk memberitahu mereka? Salah dan berdosakah anda jika anda tidak memberitahu mereka? Fikirkanlah perkara-perkara tersebut sebelum anda mengambil apa-apa keputusan untuk menjauhkan diri anda dari rakan-rakan anda. Mungkin anda juga boleh berbincang dengan rakan-rakan anda tentang hasrat anda untuk bersama-sama dengan mereka jika mereka ada peluang untuk menyertai apa-apa aktiviti belajar. Mungkin anda boleh meminta mereka memberitahu anda tentang apa sahaja maklumat berkaitan pelajaran untuk kepentingan bersama. Sekiranya mereka masih tidak memberitahu anda itu adalah pilihan dan hak mereka. Semoga keinginan dan hasrat anda didengar oleh rakan-rakan jika anda masih memberi peluang untuk meneruskan perhubungan dengan mereka. Jika tidak, anda boleh memilih untuk melupakan mereka. Semoga pilihan anda dapat memberi manafaat kepada anda dan dapat memberi keselesaan dan kebahagiaan kepada anda. Sekian.

Artikel:

Pengembangan Diri:
Bagaimana Anda Dapat Mengekalkan Persahabatan

Kawan atau sahabat merupakan antara perkara yang penting di dalam hidup. Orang yang tidak mempunyai kawan dipandang serong di dalam masyarakat Melayu. Mereka digelar “kera sumbang”. Kera sumbang hidup tidak keruan. Buat ini salah, buat itu salah, semua serba salah. Oleh itu sebagai seorang pelajar, nikmat berkawan perlu dihargai. Untuk mengekalkan persahabatan anda dengan rakan anda mungkin tips hari ini dapat membantu.

1. Diri anda perlu dikenali.

Diri anda perlu dikenali oleh rakan anda. Anda perlu mendedahkan nama anda yang sebenar, latarbelakang keluarga, kelemahan dan kekuatan, keinginan dan cita-cita, matlamat pendidikan dan matlamat kerjaya anda. Ringkasnya anda perlu memberitahu siapa diri anda sebenarnya agar kawan-kawan memahami dan mengenali anda. Namun begitu tidak salah sekiranya anda menyimpan beberapa perkara yang anda anggap sangat peribadi.

2. Anda perlu mengenali rakan anda pula.

Anda pula perlu mengenali kawan-kawan anda secara lebih dekat. Anda perlu mengetahui nama penuh, latarbelakang keluarga, apa kegemaran dan hobi, apakah matlamat pendidikan dan kerjaya, apakah perkara yang disukai dan dibenci dan yang paling penting mengingati tarikh lahirnya.

3. Memahami antara satu sama lain.

Apabila anda telah mengenali rakan anda dan rakan anda mengenali anda maka perhubungan akan menjadi lebih rapat. Hubungan dapat terbina dengan lebih erat kerana hubungan antara dua insan merupakan proses ke arah satu matlamat iaitu keselesaan dan mencapai kebahagiaan.

4. Hulurkan bantuan.

Berikan bantuan kepada rakan anda yang memerlukan. Sekiranya mereka menyatakan pemasalahan, berikan perhatian yang sewajarnya. Memberi perhatian membawa maksud anda perlu mempunyai kemahiran mendengar yang baik, kemahiran melayan yang baik dan kemahiran memberi maklum balas yang baik.

5. Berkongsi minat yang sama.

Persahabatan akan lebih baik jika anda dan rakan anda mempunyai minat yang sama. Contohnya anda sama-sama suka belajar di tempat yang sama, membaca topik yang sama, berbincang perkara yang sama, bermain permainan yang sama. Kesamaan ini akan memudahkan interkasi anda dengan rakan. Tidak bermakna anda tidak boleh berkonflik, tetapi masa berkonflik anda dapat dikurangkan dengan adanya aktiviti-aktiviti yang anda dan rakan anda sama-sama minati.

No comments:

Post a Comment